TOM GROSS

The BBC

The BBC has framed the Israeli-Palestinian conflict
for decades. Its primacy is ill-deserved

FEW MONTHS before I graduated

from Oxford, I was interviewed for the

British Broadcasting Corporation’s pres-

tigious two-year journalist trainee course.

This was the best way at the time to

secure a job at Britain’s most respected

news broadcaster. A committee of five
interviewed me. The chair asked whether there was anything I would
have changed about a recent edition of BBC One’s then-flagship
Nine OClock News.

In a calm and reasoned way, I said that although the BBC could not
report on everything in its half-hour bulletin and had to be selective
about which international items to cover alongside British ones, it had
struck me that Saddam Hussein’s gassing of the Iraqi Kurds at Halabja
deserved to be much higher up on BBC News than it had been.

I pointed out that this horrific act was the largest use of chemical

weapons against a civilian target since World War I1. Between 3,000

1

SAPIR | Volume Twelve, Winter 2024 | SapirJournal.com



and 5,000 Kurdish children and adults had been gassed to death. Yet
the BBC had only mentioned it in passing about 20 minutes into
its news bulletin, after a light-hearted item about Prince Charles. I
added that the BBC’s main news competitor in Britain at the time,
ITN, had led its evening news bulletin that day with a five-minute
report on the gassing of the Kurds.

There was silence in the room. The members of the BBC interview-
ing panel glanced at one another with expressions of bemusement.
The chair then turned and asked me, with a slight scowl, “Are you a
Zionist?”

And then, before I could answer, my interview came to an end.

Today, with the worldwide wave of antisemitism that has followed
Hamas’s latest savagery, it is clearer than ever that a great deal of
anti-Zionism — from the illustrious lecture halls of Harvard to the
streets of European capitals—is merely a mask for old-fashioned
antisemitism.

But even more than three decades ago, it was obvious to me that
the attitude of the BBC’s interviewing panel perfectly exemplified
what Martin Luther King Jr. reportedly told a student in the after-
math of the Six-Day War: “When people criticize Zionists, they mean
Jews. You're talking antisemitism.”

At no point in my BBC interview or application process had I men-
tioned Israelis, Palestinians, or Jews. In what was the pre-Google era,
my family background is not something that the BBC could easily have
discovered.

I'm secular and had barely ever made an issue of being Jewish
(although that hadn’t prevented me from being on the receiving end

of some vicious antisemitic remarks not just from fellow school pupils

2

SAPIR | Volume Twelve, Winter 2024 | SapirJournal.com



in London but from the deputy headmaster). It was the BBC that
brought up the subject of Zionism. Needless to say, I wasn’t granted a
place on the BBC trainee course.

The BBC’s misreporting about Israel, along with its selective
inattention to other Middle Eastern issues such as the plight of the
Kurds, derives from the same warped view of the world and Israel’s
place in it. The BBC’s problem, which persists to this day, is so wide-
spread that many believe it has become institutionalized. It certainly
has repercussions for British and Western foreign policy, and for the
struggle against antisemitism.

The BBC is not the most anti-Isracl news organization in the
Western world. Its prejudices are not as jaw-dropping as, for exam-
ple, those of The Guardian (the daily paper of choice for many BBC
news staff), which this January blamed Israel’s current action against
Hamas for worldwide climate change. BBC reporters do not directly
encourage terrorism against Israelis, as did, for example, Mohammed
Fayq Abu Mostafa,a Gazan photojournalist working for Reuters, who
called on ordinary Gazans to cross the border into Israel and join the
Hamas rampage on October 7. (Among other things, Abu Mostafa
then eagerly shared his footage of Gazans lynching an Israeli soldier.)

Yet, as the biggest and arguably most influential news organization
in the world, broadcasting in dozens of languages on multiple TV and
radio platforms as well as online, to a combined audience of about half
a billion people, the BBC may be Israel’s most problematic antagonist
among Western media. Its power and prominence are further guar-
anteed by the lavish funding it enjoys as a public broadcaster, funded
by a license fee from every television owner in Britain, whether or not
he or she actually watches the BBC. For its audience of hundreds of
millions, including world leaders, it retains an unrivaled reputation
for accuracy and impartiality—an increasingly rare phenomenon in

this era of fake or partisan news.

3

SAPIR | Volume Twelve, Winter 2024 | SapirJournal.com



This reputation is not deserved. And while the BBC is regarded as
biased on many issues (Brexit, for instance) in a way that has angered
large sections of the British public, when it comes to Israel, its distor-

tions and one-sidedness are in a league of their own.

On at least three occasions since October 7, the BBC has been forced
into begrudging acknowledgments of its misreporting. In all three
cases, it eagerly repeated lies fed to it by Hamas.

The most notorious of these happened early. On October 17, the
BBC reported that an Israeli rocket hit al-Ahli hospital in Gaza, kill-
ing 500 Palestinian patients and staff. In another report, the BBC
added that “hundreds of people have been killed in an Israeli air
strike on Ahli hospital in Gaza.”

The archbishop of Canterbury, head of the worldwide Anglican
church, retweeted the report, which had been viewed online 2.8 mil-
lion times in its first hour. He added his own comment, seen by a fur-
ther million of the archbishop’s own followers: “This is an appalling
and devastating loss of lives at the Ahli hospital.” A further BBC news
report was headlined “Indescribable Scenes at Hospital.”

Perhaps the scenes at the hospital were “indescribable” because the
hospital hadn’t been hit at all. It was the hospital parking lot that had
been hit, producing far fewer casualties. And it had not been hit by an
Isracli bomb but by a misfired Palestinian Islamic Jihad rocket, evi-
dently fired from a nearby cemetery. Isracl doesnt bomb hospitals.

But the damage was done. Other media—trusting the BBC—then
repeated the lie that Israel had killed hundreds of civilians at a hos-
pital. Hundreds of thousands of angry protesters across Europe and
the Middle East took to the streets chanting “from the river to the sea,

Palestine will be free,” effectively calling for the eradication of Israel.

4

SAPIR | Volume Twelve, Winter 2024 | SapirJournal.com



In November,the BBC reported that Israeli troops had targeted med-
ical staft during a raid on another hospital, this time the al-Shifa medi-
cal complex in Gaza City. A news anchor, turning a Reuters report on its
head, said the Israeli military was “targeting people including medical
teams as well as Arab speakers.” In fact,what the IDF spokesperson had
said was, “Our medical teams and Arabic speakers are on the ground
to ensure that these supplies reach those in need.” Another blood libel.
The BBC later issued a brief on-air apology.

Then, on December 24, the BBC accused Israeli troops of “carrying
out summary executions in the Gaza Strip” of 137 Palestinian civilians
and burying them in unmarked graves in northern Gaza. The report
itself was based on a thinly sourced story from Agence France-Presse
and contained a cursory acknowledgment that the IDF was “currently
unaware” of the incident. But it was the BBC that had the reach and
power to disseminate the AFP’s shoddy (if relatively obscure) report-
ing to a global audience. That the libel was broadcast on Christmas
Eve also came as no surprise: It perpetuated, if only subconsciously, a
centuries-old tradition of inciting hatred against Jews around Chris-
tian holidays.

It took more than two weeks, and pressure from Conservative
Party politicians, before the broadcaster ran an apology on January
9 for reporting these Hamas fabrications. It admitted that it had
failed to “make sufficient effort to seek corroborating evidence to
justify reporting the Hamas claim.” The admission consisted of a
small item hidden on its website. By contrast, the original defama-
tory report about “summary executions by Israel” was prominently
broadcast on six different occasions on the BBC World Service and
on BBC Radio 4.

There have been other cases since October 7 when the BBC has been
caught out. For example, the Daily Telegraph discovered in February
that the BBC had quietly let go of an employee whom presumably even

5

SAPIR | Volume Twelve, Winter 2024 | SapirJournal.com



the BBC couldn’t justify keeping. Dawn Queva, a senior BBC schedul-
ing coordinator, was sacked after it was revealed that in Facebook posts
published under a pseudonym she had called Jewish people “Nazis”
who funded a “holohoax.” She also described white people as a “virus”
and claimed that Israel was attempting to “forcibly permanently steril-
ise black women without their knowledge or consent.”

There have been one or two other cases in which the BBC has
been forced to let go of blatantly antisemitic employees. But in my
mind the larger problem is those more senior correspondents and
producers whom the BBC has stuck with, who are too clever to say
anything so ugly in public but instead lie and deceive in their reports
in ways that will almost inevitably stir up antisemitism among many
of the BBC audience.

Yet some observers argue that the broadcaster’s Arabic-language
service, which has an estimated audience of 36 million people, is
even worse than its English-language broadcast.

In 2021, an investigation by the Jewish Chronicle noted that “the
BBC was forced to acknowledge 25 mistakes in its Arabic coverage
of Israel in just over two years, issuing on average nearly one correc-
tion a month.” Among the things the BBC was forced to apologize
for was describing the Israeli army as “Isracli Occupation Forces”
and Israel itself as “Palestine.” At least two journalists recruited
by the BBC Arabic Service had previously worked for Al-Manar, a
TV station owned by Hezbollah that has been designated as a ter-
rorist entity by the United States. It also published a sycophantic
profile of Ahlam al-Tamimi, the Hamas mastermind of a 2001 ter-
rorist attack at a Jerusalem pizzeria, which that day killed 15 Israeli
civilians, including 7 young children and a pregnant woman, and
wounded 130 more, one of whom died after 22 years in a coma. The
bomb was packed with nails, nuts, and bolts to cause maximum

pain and severe injuries. (I witnessed the horrific aftermath of that

6

SAPIR | Volume Twelve, Winter 2024 | SapirJournal.com



attack as a reporter.) The BBC later regretted the “lapse in our
editorial standards.”

These instances of the BBC’s having been caught out and forced to
apologize are merely the tip of a very large iceberg. For decades, the
BBC has simultaneously castigated Israel while turning a blind eye
to Palestinian terrorism.

That was certainly true of its treatment of Yasser Arafat, the god-
father of modern terrorism who later became the kleptocratic dicta-
tor of the Palestinian Authority and the mastermind of the second
intifada—a wave of Palestinian suicide bombings of Israeli buses,
schools, and cafés. As the British litigator Trevor Asserson docu-
mented, the BBC routinely described Arafat “with terms such as
heroism, selfless devotion to public duty, hardworking, and having
natural leadership talents.”

In his final days, a BBC profile of Arafat described him as a man
of “personal courage” who “often led the way into action against the
Israelis,” though the evidence for this claim is slim and runs aground on
Arafat’s well-known penchant for selfmythologizing. When he was on
his deathbed in a French hospital in 2004, the BBC’s Jerusalem corre-
spondent, Barbara Plett, admitted on air that she had cried in sadness
for him and spoke of her “connection to the man.”

In any serious news organization, she would have been suspended
and demoted, if not sacked outright. Instead, after being initially
cleared by BBC management, she was given a slap on the wrist by
the broadcaster’s Board of Governors. Today, she is the BBC’s senior
State Department correspondent in Washington. The only other
time I can recall a BBC correspondent being so emotional was when

Princess Diana died.

7

SAPIR | Volume Twelve, Winter 2024 | SapirJournal.com



But if the BBC’s slanders against Isracl—along with its hero-
worship of Israel’s enemies—aren’t new, what is new is the cultural cli-
mate in Britain in which the slanders are being made. Attacks on Jews
are at a record postwar high, with the Metropolitan Police reporting
a 13-fold increase since October 7. That contributes to an atmosphere
that was already poisonous for Jews among some segments of British
society—and in which the BBC also has played its usual part.

No example better illustrates this than a November 2021 incident
in which Jewish passengers on a bus crawling through traffic on Lon-
don’s Oxford Street were harassed and abused by men making Hitler
salutes and banging their shoes on the windows. In its report, the BBC
alleged that the passengers on the bus had uttered anti-Muslim slurs,
a claim for which there was no evidence, but that conveniently served
to transform a blatantly antisemitic attack into a nonexistent instance
of Islamophobia. An investigation by the U.K. media regulator Ofcom
ultimately found “significant editorial failings” in the BBC’s report.
But as with so many of the BBC’s mistakes, the apologies and correc-
tions came long after the initial damage had been done.

Some former staft are speaking out. After the BBC refused to call
Hamas “terrorists” during its report on Hamas’s beheading of Israeli
civilians, Jon Sopel, the BBC’s former North America editor, said in a
post on X that the corporation’s editorial guidelines were “no longer
fit for purpose.” “If this doesn’t describe an act of pure terror by ter-
rorists, what does?” Sopel wrote.

None of this,of course, is to suggest that the BBC shouldn’t report
unsparingly on every subject it covers, including when it comes to
Israeli misdeeds. Nor is it the case that every BBC reporter and
editor is biased against Israel, much less antisemitic: There are
some correspondents, such as Lyse Doucet and James Reynolds,
who make an attempt to be fair. But not nearly enough. Overall, the

problem is long-standing, profound, and seemingly ineradicable.

8

SAPIR | Volume Twelve, Winter 2024 | SapirJournal.com



Why? Perhaps it’s the reflexive leftism of the people the BBC tends
to recruit, which often leads to an inveterate anti-Zionism. Perhaps
it’s an outgrowth of anti-Americanism and the habit of seeing Israel
as an extension of American neo-imperialism. There are probably
deep if hidden strains of antisemitism, partly of the old-fashioned
British kind that I experienced many years ago, and partly a reflec-
tion of the broadcaster’s large audience in the Arab world. And some
of it is plain old lazy journalism —like cribbing from their friends
at The Guardian.

In truth, the explanation doesn’t really matter. The consequences

are the same, and the Jews suffer.

The remedy, however, does matter. The BBC has long been aware that
it has a problem. Back in 2015, former BBC Chairman Lord Michael
Grade took the unusual step of publicly criticizing the BBC for its
“inexcusable” anti-Israel bias. More recently, BBC News CEO Debo-
rah Turness has responded to charges of BBC bias by claiming to
put “trust in the corporation’s news” at the forefront of her agenda.
She has launched “BBC Verify” with the stated aim of “fact-checking,
verifying video, countering disinformation, analyzing data and — cru-
cially—explaining complex stories in the pursuit of truth.”

That promise has not been kept, and there is little to suggest it
ever will. In broadcast after broadcast, the BBC has been mislead-
ing, misreporting, and sometimes libeling Israel in ways that aren’t
merely wrong and offensive but also dangerous to Jews in Israel and
abroad. By charter, the Corporation is bound to be “open minded,
fair and show a respect for the truth.” It’s a trust the BBC has been
violating for decades. Perhaps it should be treated accordingly, start-

ing with the loss of its taxpayer sinecure. X

9

SAPIR | Volume Twelve, Winter 2024 | SapirJournal.com



